Keltainen pallo – Ohjaus Lassi Jämsä
Työryhmästartti sunnuntaina 20.11. klo 12.00 Taiteen talolla, Nunnankatu 4.
Ilmoittautuminen on päättynyt 9.11. klo 18.00
Täytettyäsi lomakkeen ohjaaja palaa sinulle tarkempien starttiaikataulujen ja ohjeiden kera ennen starttia!
MISTÄ ESITYS KERTOO?
Tuomas Timosen nerokas teksti, Keltainen pallo, käsittelee yksinäisyyttä suomalaisessa yhteiskunnassa, mutta tekee sen myös kevyesti ja leikillisesti. Painava aihe on helppo ottaa vastaan, kun teatteri avaa maailmansa ja luo toisen todellisuuden sekä tilan, jonka turvallisissa rajoissa vaikeitakin tunteita voi käsitellä – teatterin leikin kautta.
Tekstissä on näytelmä näytelmässä. Nuorten taiteilijoiden teatteriseurueen harjoitukset pysähtyvät alkuunsa, kun mikään ei tunnu liikkuvan mihinkään. Ohjaaja on ahdistunut, ja paineet onnistumisesta kummittelevat kaikkien mielessä. Varoittamatta, teatterin aulaan ilmestyy vielä kummallinen joukko satunnaisia ohikulkijoita, ja harjoitukset saavat täysin uuden käänteen. Heillä on jotain kerrottavaa.
Keltainen pallo, näytelmä suomalaisesta yksinäisyydestä, pysäyttää meidät kaikki yhdessä tutun tunteen äärelle. Entä jos mistään ei tule mitään? Entä jos minä jään ihan yksin?
Esitys tulee kertomaan yksinäisistä, ja yksinäisyydestä tunteena. Se on hiljaista. Vaikeaa, näkymätöntä. Äärimmäistä ja totta sille joka siitä joutuu kärsimään, mutta muulle arkiselle maailmalle vaikea kohdattava. Jatkuvasti meidän pitäisi tehdä, tuottaa, valmistua sekä menestyä, eikä yhteiskuntamme halua kuulla yksinäisyyden ääniä jotka puhuvat siitä, ettei heillä ole ketään.
Miten elämää pitäisi jaksaa suorittaa hautaan asti, kun opiskelu on usein suorittamista,
työelämä täynnä suorittamista ja jos eläkkeelle pääsee sitten joskus, on silloinkin jäljellä vain valtava bucket list asioita, joita ei ole ehtinyt tehdä?
Kaiken tämän keskellä, yksinäinen leimataan sairaaksi tai sopeutumattomaksi, vaikka kyseessä on inhimillinen tuska ja kipu. Suorittamisen on joskus loputtava. Edes joskus, täytyy pysähtyä kuuntelemaan.
Keltainen pallo yllättää, koska se pysäyttää meidät ja sanoo: katso ja kuuntele.
Esitys jakaantuu kahteen osioon. Näytelmään, ilman väliaikaa, sekä sen jälkeen alkavaan yhteisölliseen, yleisön ja tekijöiden yhteiseen vapaamuotoiseen keskustelutilaisuuteen.
MITEN TÄTÄ TEHDÄÄN?
Produktiossa tullaan liikkumaan perinteisesti tekstilähtöisen teatterin parissa ja keskiössä on esiintyjistä muodostuva ensemble ja sen ilmaisu. Teatteriesitystä eivät tee loistavat yksilöt, vaan loistava ryhmä, jonka yhteishenki nostaa esiin yksilöt persoonallisuuksineen. Työryhmä tulee työskentelemään tiiviisti, ja hitsautumaan yhteiseksi esiintyjäjoukoksi.
Lisäksi lavastuksella ja äänisuunnittelulla tulee olemaan iso rooli teoksen ilmeessä.
Näyttelijäntyössä tulemme työskentelemään merkittävästi kehollisuuden sekä jokaisen esiintyjän vahvuuksien ja persoonallisen ilmaisun löytämisen parissa. Pyrin ohjaajana tarjoamaan jokaiselle näyttelijälle työkaluja teksti- ja roolianalyysiin, kokonaisvaltaiseen keholliseen ilmaisuun sekä ns. “realistisen” psykofyysisen näyttelijäntyön perusteisiin.
Esitys tulee olemaan ilman väliaikaa, joten sen yhteyteen rakennetaan yleisön ja esiintyjien välinen yhteisöllinen keskustelutilaisuus, joka tapahtuu aina esityksen jälkeen. Tilaisuus on tavallaan esityksen toinen näytös ja väliaika, yhdistettynä ja rennosti osallistavana. Ohjaajana suunnittelen ja johdan konseptin toteutusta, mutta työryhmä tulee olemaan kiinteästi ja vastuullisesti mukana, sekä pyörittämään jatkotilaisuutta esityskauden arjessa. Tapahtumassa katsojat voivat jäädä esiintyjien kanssa keskustelemaan näkemästään, ja sen muoto on rento, mutta yhteisöllinen. Työryhmään valittavat kuulevat tästä nopeasti lisää!
Haluan teoksella luoda TYT:lle ohjelmistoa, jolla Turun ylioppilasteatteri voi onnistua taiteellisesti laadukkaalla tasolla ja toimia sitä kautta mielenkiintoisena äänenkannattajana sekä julkisen keskustelun räväkkänä herättäjänä kaupunkikulttuurissa.
Kyseessä on kunnianhimoinen juttu, jota tehdään yhteisöllisesti, motivoituneesti, mutta leikillisessä hengessä! Olen tosissani kun sanon, että tästä voi tulla vaikka kevään turkulainen teatteritapaus – teoksella matkataan myös SYTY-festareille, joten syytä onkin!
KETÄ (vain turkujutut) TARVITAAN?
Teoksessa on kymmenen roolia, joissa kaikissa on paljon ja hyvin monipuolisesti näyteltävää. Näyttelijäksi hakevilta odotan innostusta sekä aikaa sitoutua harjoituskauteen ja omien taitojen kehittämiseen. Voit olla kokeneempi tekijä, tai vasta hieman esiintymistä kokeillut. Valitsen rooleihin sopivimmat esiintyjät kaikille avoimen casting-tilaisuuden kautta!
Keskityn ohjaajana ryhmätyön sujuvuuteen ja siihen, että työryhmä todella hitsautuu yhteen toimivaksi joukoksi esityksen ympärillä. Vasta silloin voi esitys nousta kohti onnistumistaan. Prosessissa tullaan korostamaan yhteishengen ja ryhmätyön merkitystä: tutustumme hyvin toisiimme ja rakennamme luottamuksen, jossa jokainen uskaltaa esiintyjänä haastaa itseään ja kykenee aidosti omaan parhaimpaansa.
Minulle on ohjaajana tärkeää, että jokainen oppii jotakin uutta ja itselleen merkityksellistä teosta tehdessä. Haluan, että työryhmästä muodostuu luottamuksellinen yhteisö, jossa kukin saa olla juuri sellainen luova persoona ja esiintyjä, kuin on. Myöskään muut kuin näyttelijät eivät ole erillinen osa, vaan osa ensemblea, ja tulevat olemaan kiinteästi mukana teoksen tekemisessä.
Työryhmältä odotan halua oppia sekä aitoa mahdollisuutta sitoutua aktiiviseen oppimiseen ja harjoitteluun esityksen harjoitus- ja esityskauden aikana. Ei myöskään haittaa, jos haluaa löytää itselleen pienen oman teatteriperheen vastapainoksi kevään muille puuhille!
Etsin myös 1-3 lavastuksesta innostunutta ja kiinnostunutta, vastuullista henkilöä, joka haluaisi osallistua lavastuksen toteuttamiseen! Lavastuksen suunnitteluun osallistuu luonnollisesti myös ohjaaja.
Lisäksi etsin äänisuunnittelijaa, joka on kiinnostunut musiikin tekemisestä. Äänisuunnittelijan työ on hieman tavanomaista vastuullisempi, joten olemme varautuneet maksamaan siitä myös palkkion. Voit siis olla pro-tyyppi tai vahvasti aiheeseen paneutunut harrastaja!
Mikäli ohjaajan assistentin tehtäviin löytyy kiinnostusta, täytetään assistentin paikka mieluusti! Kerro siis myös, jos olet kiinnostunut ohjaajan assistenttina toimimisesta!
Haussa on myös tilaa tuottajalle, valosuunnittelijalle, puvustajalle sekä teknikoille, jotka hoitavat äänien ja/tai valojen ajon esityksissä.
Teoksen alustava ensi-ilta on kevät-talvella 3.3.2023.